Число № 2.1997
стор. 38


Ольга ТИШКОВЕЦЬ. Буйність. 1995. Папір, гуаш.


П.Нестеренко

Барвисте древо Київщини


КУЛЬТ ДЕРЕВА ЖИТТЯ, дерева знань прослідковується в багатьох обрядових святах слов'ян, у тому числі на Різдво і Новий рік. Саме до цих, чи не найулюбленіших у народі свят, Спілка майстрів народного мистецтва України, а точніше її Київський Осередок, подарували киянам феєрію-виставку робіт творців декоративного розпису "Різдвяна фантазія". Більше місяця в залах Державного музею літератури вирував радісний, піднесений настрій, його вплив відчував кожен відвідувач виставки, особливо частими були екскурсії школярів. Ніхто з них не залишався байдужий, спокійний, адже фарби збуджують, надихають енергією... Двічі відвідувала виставку знаменита майстриня Марфа Ксенофонтівна Тимченко, державний стипендіат Спілки. Без вагань вона визнала кращими роботи відомої художниці з с.Ковалина Переяслав-Хмельницького району Марії Буряк. Марію Пантелеймонівну по праву вважають патріархом на ниві декоративного розпису, лауреат премії ім.Катерини Білокур, вона з успіхом демонструвала свої твори минулого року на виставці державних стипендіатів в Українському Домі. її чудові розписи становили третину від експонованих у музеї робіт (усього понад 60). На жаль, майстрині ніколи не доводилося бувати на подібних виставках — тяжка хвороба прикувала її до ліжка. Малювання для неї — чи не єдина радість. Працює художниця гуашшю і темперою на ватманському папері, на кольоровому тлі, має свій особистий, яскраво виражений стиль, в основі якого — своєрідне асоціативне сприймання навколишнього світу. Улюблений мотив у Марії Буряк — це перев'язь найрізноманітніших квітів, серед того різнобарв'я — фантастичні птахи. Все ніби виткано з чогось одного, і єдність та підкреслюється переважно коричневим кольором. Зображено найчастіше одну ("Пава", "Щасливе літо") чи дві пташки ("Вірність", "Двоє про-ти вітру", "Віщунки"). В композиції "Не сваріться" - три жовті пташки, в яких барвисті крильця немов метелики. Дещо інша робота "Поки одні бились, інші посварились", де в нижній частині композиції два півники завзято наступають один на одного, а вгорі стривожено літають пташки. Просто й невимушене змальовує художниця серед уквітчаних галузок традиційних героїв народної картини — козака з дівчиною — "Веде коня Яринка", "Одинока журавка". Любов і ніжність тут зводяться до головних архетипів життя. Перед нами й на прикладі цих творів постає хвилююче щирий і чистий талант з тонким світосприйняттям життя. Уже немає серед нас майстрині з неабияким творчим темпераментом Галини Каленченко. Окрасою виставки стали її "Чайка" та "Зозуля", намальовані яскравими, соковитими барвами. Пташки немовби засівають землю казковими квітами, не залишаючи жодного вільного місця на папері.


На головну сторінку

Copyright © 2004-2008, "Народне мистецтво"
Національна Спілка Майстрів Народного Мистецтва України
Київ, Україна