Число № 41-42 (1-2).2008
стор. 10


Зозуля на калині. 1962. Папір, гуаш. 60х83.


Олександр Найден

БДЖОЛА НА СОНЯШНИКУ – ЗОЗУЛЯ НА КАЛИНІ


Доктор мистецтвознавства Олександр Найден досліджує жанровий та образний фактори панно-мальовок Марії Приймаченко , які він визначив у окремий жанр із певною історичною поетикою. В панно-вазонах мисткині більше рис обрядовості, а в мальовках – лірично-казкових рис. Якщо її панно-вазони індивідуалізовані, є результатом прозрінь у царині суб’єктивного, то мальовки здебільшого стосуються колективно-родових побажань добра і злагоди, при домінуванні лірично-ностальгійного сприйняття часу і простору та свого минулого і сучасного. Більшість мальовок авторка присвятила соняшнику – відтак – сонцю, світу теплої днини, в творах переважає мажорний настрій. Це тріумф соняшника, час запліднення, утворення зав’язі. В цих творах постає спрощений образ Світового дерева. Закономірність інтуїтивно-спонтанних прозрінь О. Найден розглядає на прикладі своєрідної мальовки «Зозуля на калині». Твір повертає до давніх уявлень щодо світоустрою, фольклорного сприйняття фактору буттєвості. Головне – могутня сила життєвої сили цвітіння, незбагненність виникнень і зникнень у світі, весняна трепетність очікувань і щасливих передчуттів.


На головну сторінку

Copyright © 2004-2008, "Народне мистецтво"
Національна Спілка Майстрів Народного Мистецтва України
Київ, Україна